Thursday, February 10, 2011

some one called minta tolong!!!

urm,,,
mentang2 aku ni student nurse,,
secara outomatic nyer member2 aku yang ada masalah kesihatan mahupun cinta
mesti wat rujukan kat aku,,

faiz         : salam , aien nak minta tolong r.

cik aien  : w'salam, hah,,apa dier?

faiz         : aku kena buasir r nak wat cam ner?

cik aien  :..................(berpikir sejenak)

aku segera meminta masa dari faiz untuk menelaah dan merujuk kembali nota2 lama aku sem 3 yang lepas..
hurm,,,,,

kat sini ada tips yang aku share ngan faiz, sahabat aku tadi..

1. makan makanan yang berserat tinggi
    - senang cakap sayur-sayuran dan buah-buahan segar lar...

2. minum air banyak
    - sebab die senang jew,,untuk ' memujuk ' jongkok emas
        itu keluar dengan senang tanpa melukakan mana2 tisu kulit

3. ambil makanan tambahabn yang berserat tinggi
     - kalau ad duit poket lebey, pergilah farmasi ambk ubat tambahan untuk melembutkan najis

4. melakukan aktiviti fizikal
     - buatlah aktiviti diri duduk, baring duduk kew...ap2 lar...yg relevan r..

5. elakkan meneran ketika membuang air besar
     - meneran @ menahan nafas ketika buang air besar akan mnyebabkan tekanan kuat kat saraf2 dubur kita
       so, jgn nak meneran biarlah semula jdi..

6. jangan tahan
     - jika terasa ingin buang air besar , segeralah pergi.....





                      itulah tips yg ak beri kat faiz , my member...

                      tapi sapa nak follow leh gak




                     take care ur git system

                     okey!!

No comments:

Post a Comment