Sunday, February 13, 2011

ada lagi orang minta tolong !

tepat pukul 1647 , bekas jiran aku @ ummi angkat aku kol

aku      : salam, cik ani napew?

cik ani : wassalam, along . cik ani nak tanye nie.

aku     : tanyalah .

cik ani : cik ani selalu sakit belakangla,, napew erk, along?

aku     : sejak bila ?

cik ani : dah dekat sebulan da , da minum susu da yang Anlene tu. tapi masih sakit belakang lagi. riso la.

aku     : along akan try cari ok, so cik ani sabar. apa-apa hal nanti along call.

cik ani : ok , along.


sesudah jew panggilan itu tamat, aku membelek lah nota2 minggu lepas yang diberi lecturer aku dan

dan kebetulannya aku ada assignment tentang musculoskeletal @ tulang

ada 3 penyakit yg aku expert sikit tentang tulang ni

1) osteoporosis ( mineral yg berlebihan yang melemahkan tulang )



2) osteomalacia (mineral yg kurang yg myebabkan tulang lambat mendaptkan pembentukkan tulang yg bru)




3)osteoarthritis ( progresif yg perlahan menyebabkan urat saraf tidak mampu menhan berat )


kat sini ada cara2 nak mengelakkan dari berlaku lah,,

- elakkan kecederaan yg melibat tulang dan sendi ketika umur meningkat

- bykkan bersenam kerana bersenam akan myebbkan tulang akan mghasilkan kalsium sendiri.

- bykkan mengmbil minuman dan mknan yg berasaskan kalsium

-elakkan dari mengambil alcohol @ kurangkan pengambilannya

-pastikan mempunyai bentuk badan yang ideal yg setara dengan berat dan tinggi

No comments:

Post a Comment